Öğrencilerin büyük bir kısmı yaz tatilini test çözerek, ders çalışarak, SBS, LGS, YGS gibi sınavlara hazırlanarak geçirecek. Dinlemeleri için geriye kalan zaman az olacak. Tatil bölgesinde değillerse , bu zamanının büyük bir bölümünü de bilgisayar başında geçirecekler.
Özellikle ilköğretim öğrencileri için yaz tatili ve bu tatili nasıl geçirecekleri zihinsel gelişimleri için son derece önemli! Peki bu limitli zamanı bilişsel ve psikolojik olarak nasıl en iyi şekilde değerlendirebilir, çocukların gelişimi için faydalı hale getirebiliriz?
Eğitim gezileri öğrencilerin; gözlem, değerlendirme, sınıflama becerileri ve kavram bilgilerini geliştirmektedir. Görsel kanıtları değerlendirmelerini, değişimi ve sürekliliği algılamalarını, tarihsel çevre ile empati kurabilmelerini kolaylaştırmaktadır. İster müzelere, sanat galerilerine isterse hayvanat bahçelerine, piknik alanlarına düzenlenmiş geziler olsun, çoklu zeka kavramından hareketle farklı zeka alanlarına işlevsellik kazandırmaktadır.
Bilgi elde etmede daha fazla duyumlar kullanılması imgeyi daha açık ve daha uzun süreli kılmaktadır. İmge dış dünyadaki nesnelerin zihinsel resmi kopyası, tasarımı ; gerçek veya gerçek dışı bir şey ya da olgunun zihindeki tasarımı olarak açıklanabilir. Bilgi elde ederken beş duyunun kullanılması beynin dört farklı lobunu çalıştırır ve geliştirir. Çağdaş eğitim faaliyetleri arasında yer alan geziler bize bu imkanı vermektedir.
İlköğretim çağında bir çocuğun en fazla düzeyde yarar sağlaması için gezi; gezi öncesi, gezi esnası ve gezi sonrası olarak 3 ayrı bölümde düşünülmelidir.
Gezi öncesinde; Gidilecek yerin ismi söylenip, çocuktan nasıl bir yer olduğunu hayal etmesi, anlatması mümkünse resmetmesi istenmelidir. Düşündüğünü daha önce gördüğü farklı yerlere benzetip, benzetmediği sorulmalıdır. Gidilecek yerde uyulması gereken kurallar varsa çocuk bilgilendirilmelidir.
Gezi esnasında; Gördüklerine dokunması, gördüklerini koklaması söylenmelidir. Daha önceki gezilerde gördüklerine benzer ve gördüklerinden farklı olan ‘şey’ lere dikkat etmesi gerektiği vurgulanmalıdır. En çok ilgisini çekenin ne olduğu ve neden ilgisini çektiği öğrenilmelidir. Gördüklerini yazması, bakarak çizmesi ve fotoğraf çekmesi sağlanmalıdır .
Gezi sonrasında; Çocuğun gezi esnasında neler hissettiği dinlenmelidir. Gördüklerini yeniden resmetmesi ve bu resmi gezi öncesinde yaptığı resim ile karşılaştırıp, aradaki farkları bulması istenilmelidir. Kilden, artık materyallerden, hamurdan gördüklerini 3 boyutlu olarak yapması faydalı olacaktır. Bütün bu faaliyetlerin yer aldığı bir gezi köşesi ya da faaliyet panosu hazırlanabilir.
Öğrencilerin bilgileri;
Sadece duydukları zaman unuttukları,
Duydukları ve gördükleri zaman biraz hatırladıkları,
Duydukları, gördükleri ve onunla ilgili soru sordukları veya birisi ile tartıştıkları zaman, anlamaya başladıkları,
Duydukları, gördükleri , tartıştıkları ve yaptıkları zaman bilgi ve beceri kazandıkları,Hatta başkasına anlattıkları zaman bilgilerin kalıcılığının sağlanmış olduğu görülmüştür.
Psk Dilara Kazanci
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder